[:pl]Koncert Nadzwyczajny z okazji rocznicy Powstania Styczniowego[:]
[:pl]
W programie:
Prelekcja Bartosz Woźniaka o Powstaniu Styczniowym.
Koncert w wykonaniu Ewy Witczak (wiolonczela) i Doroty Zimnej (klawesyn).
W programie koncertu:
- Diego Ortiz (ok. 1510-ok. 1570) – Trattado de Glosas:
Recercada ottava sobre tenores Italianos
- François Couperin (1668-1733) – Troisième livre de pièces de clavecin: Quinzième Ordre
- Le dodo, ou L’amour au berçeau: pièce-croisée
- Muséte de Choisi
- Muséte de Taverni
- Les vergers fleüris
- Salvatore Lanzetti (ok. 1710-ok.1780) – XII sonate a Violoncello solo e Basso continuo op.1:
V Sonata a-moll
- Adagio Cantabile
- Allegro
- Menuet Andante
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – IV Suita Es-dur na wiolonczelę solo BWV 1010
- Prélude
- Courante
- Gigue
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – III Partita a-moll na klawesyn solo BWV 827
- Fantasia
- Allemande
- Burlesca
- Scherzo
Wstęp: 10 zł
Ewa Witczak naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 10 lat. Ukończyła ZSM
im. S. Moniuszki oraz OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy – klasa wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka (Essen, Berlin) oraz wiolonczeli współczesnej dr hab. Renaty Marzec,
prof. ndzw. Obecnie jest słuchaczką studiów doktoranckich w macierzystej Uczelni.
Otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów uczelni artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej. Jest stypendystką Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w roku akademickim 2012/2013. Otrzymała również Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego oraz Stypendium Fundacji J&S Pro Bono Poloniae dla uzdolnionych uczniów szkół muzycznych
II stopnia (2006/2007).
Jako solistka jest laureatką polskich i zagranicznych konkursów muzycznych: 22 Young Musician International Competition Citta di Barletta we Włoszech, II Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczel i Kontrabasów w Warszawie (2012), Międzynarodowego Konkursu Talents for Europe w Dolnym Kubinie (III miejsce; Słowacja, 2006), II Ogólnopolskiego Konkursu Duety
z Harfą w Cieszynie (nagroda specjalna; 2007), Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu (wyróżnienie; 2006).
Wraz z zespołem muzyki dawnej Laboratoire de la Musique wygrała Międzynarodowy Konkurs Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy zajmując I miejsce, zdobyła również II miejsce i Nagrodę Publiczności podczas XI Międzynarodowego Konkursu Zespołów Muzyki Dawnej im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem oraz III nagrodę na V Internazionale Concorso di Musica Antica Maurizio Pratola w L’Aquila we Włoszech. Występowała m.in. na Festiwalu Tage Alter Musik w Regensburgu oraz Berlinie, na Warszawskim Festiwalu Strefa Ciszy, na Festiwalu W Łagodnym Powiewie w Poznaniu, na XIII Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, na XIII Gliwickim Festiwalu Bachowskim, na Festiwalu Europa – Toruń. Muzyka i Architektura, Toruńskim Festiwalu Nauki i Sztuki, Festiwalu Rodzina Miastu w Tomaszowie Lubelskim, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym organizowanym przez Magdę Kulig. Brała udział w cyklu koncertów zatytułowanym Ochrona i zachowanie materialnego dziedzictwa regionu kujawsko-pomorskiego. Odbyła również trasę koncertową po Niemczech zatytułowaną Alte Musik; Junge Energie. Współpracowała z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Historyczną Musica Humana 430, Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonietta Nordica, z Toruńską Orkiestrą Kameralną Copernicus, z Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Brała udział w wielu polskich i zagranicznych mistrzowskich kursach muzycznych w klasach takich pedagogów jak m.in. Tomasz Strahl, Stanisław Firlej, Andrzej Orkisz, Urszula Bartkiewicz, Michael Schmidt-Casdorff, Irmgard Schaller, Nicolas Selo, Markus Möllenbeck, Allison McGillivray.
Dorota Zimna ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego
w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz, następnie Podyplomowe Studium Instrumentalistyki w tej samej Uczelni.
W 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ch. Schornsheim, N. Parle’a, A. Böttichera, M. Krolla, L. Stawarz, A. Ratkowską
oraz w kursach dla zespołów muzyki dawnej prowadzonych m.in. przez M. Schmidt-Casdorffa, P. Pandolfo, W. Cartera, J. Gover. Była koordynatorem projektu naukowo-badawczego Zapomniane dziedzictwo, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
W 2008 roku uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa.
Z Wydawnictwa Józefa Elsnera na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. Od 2005 jest wykładowcą Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, od 2007 wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej, odbywających się początkowo w Bydgoszczy, obecnie w Warszawie. Występuje jako solistka i kameralistka. Jest członkiem zespołu Laboratoire de la Musique, który do swoich największych osiągnięć zaliczyć może zwycięstwo w konkursie zespołów muzyki dawnej odbywającym się w ramach XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (lipiec 2011) oraz zdobycie II nagrody oraz Nagrody Publiczności na 11. Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu (Niemcy, sierpień 2010).[:]