30.06.2016
img
1

[:pl]Koncert Nadzwyczajny z okazji rocznicy Powstania Styczniowego[:]

2016-07-10 o godzinie 17:00
Sala Rotundowa

[:pl]

W programie:

Prelekcja Bartosz Woźniaka o Powstaniu Styczniowym.

Koncert w wykonaniu Ewy Witczak (wiolonczela) i Doroty Zimnej (klawesyn).

W programie koncertu:

  1. Diego Ortiz (ok. 1510-ok. 1570) – Trattado de Glosas:

                                                           Recercada ottava sobre tenores Italianos 

  

  1. François Couperin (1668-1733) – Troisième livre de pièces de clavecin: Quinzième Ordre
  • Le dodo, ou L’amour au berçeau: pièce-croisée
  • Muséte de Choisi
  • Muséte de Taverni
  • Les vergers fleüris

                                                                                      

  1. Salvatore Lanzetti (ok. 1710-ok.1780) – XII sonate a Violoncello solo e Basso continuo op.1:

V Sonata a-moll

  • Adagio Cantabile
  • Allegro
  • Menuet Andante
  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) – IV Suita Es-dur na wiolonczelę solo BWV 1010
  • Prélude
  • Courante
  • Gigue
  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) – III Partita a-moll na klawesyn solo BWV 827
  • Fantasia
  • Allemande
  • Burlesca
  • Scherzo

Wstęp: 10 zł

Ewa Witczak naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 10 lat. Ukończyła ZSM
im. S. Moniuszki oraz OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy – klasa wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka (Essen, Berlin) oraz wiolonczeli współczesnej dr hab. Renaty Marzec,
prof. ndzw. Obecnie jest słuchaczką studiów doktoranckich w macierzystej Uczelni.
Otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów uczelni artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej. Jest stypendystką Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w roku akademickim 2012/2013. Otrzymała  również Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego oraz Stypendium Fundacji J&S Pro Bono Poloniae dla uzdolnionych uczniów szkół muzycznych
II stopnia (2006/2007).
Jako solistka jest laureatką polskich i zagranicznych konkursów muzycznych: 22 Young Musician International Competition Citta di Barletta we Włoszech, II Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczel i Kontrabasów w Warszawie (2012), Międzynarodowego Konkursu Talents for Europe w Dolnym Kubinie (III miejsce; Słowacja, 2006), II Ogólnopolskiego Konkursu Duety
z Harfą
w Cieszynie (nagroda specjalna; 2007), Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu (wyróżnienie; 2006).
Wraz z zespołem muzyki dawnej Laboratoire de la Musique wygrała Międzynarodowy Konkurs Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy zajmując I miejsce, zdobyła również II miejsce i Nagrodę Publiczności  podczas XI Międzynarodowego Konkursu Zespołów Muzyki Dawnej im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem oraz III nagrodę na V Internazionale Concorso di Musica Antica Maurizio Pratola w L’Aquila we Włoszech. Występowała m.in. na Festiwalu Tage Alter Musik w Regensburgu oraz Berlinie, na Warszawskim Festiwalu Strefa Ciszy, na Festiwalu W Łagodnym Powiewie w Poznaniu, na XIII Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, na XIII Gliwickim Festiwalu Bachowskim, na Festiwalu Europa – Toruń. Muzyka i Architektura, Toruńskim Festiwalu Nauki i Sztuki, Festiwalu Rodzina Miastu w Tomaszowie Lubelskim, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym organizowanym przez Magdę Kulig. Brała udział w cyklu koncertów zatytułowanym Ochrona i zachowanie materialnego dziedzictwa regionu kujawsko-pomorskiego. Odbyła również trasę koncertową po Niemczech zatytułowaną Alte Musik; Junge Energie. Współpracowała z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Historyczną Musica Humana 430, Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonietta Nordica, z Toruńską Orkiestrą Kameralną Copernicus, z Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Brała udział w wielu polskich i zagranicznych mistrzowskich kursach muzycznych w klasach takich pedagogów jak m.in. Tomasz Strahl, Stanisław Firlej, Andrzej Orkisz, Urszula Bartkiewicz, Michael Schmidt-Casdorff, Irmgard Schaller, Nicolas Selo, Markus Möllenbeck, Allison McGillivray.

Dorota Zimna ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego
w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz, następnie Podyplomowe Studium Instrumentalistyki w tej samej Uczelni.
W 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ch. Schornsheim, N. Parle’a, A. Böttichera, M. Krolla, L. Stawarz, A. Ratkowską
oraz w kursach dla zespołów muzyki dawnej prowadzonych m.in. przez M. Schmidt-Casdorffa, P. Pandolfo, W. Cartera, J. Gover. Była koordynatorem projektu naukowo-badawczego Zapomniane dziedzictwo, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
W 2008 roku uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa.
Z Wydawnictwa Józefa Elsnera
na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. Od 2005 jest wykładowcą Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, od 2007 wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej, odbywających się początkowo w Bydgoszczy, obecnie w Warszawie. Występuje jako solistka i kameralistka. Jest członkiem zespołu Laboratoire de la Musique, który do swoich największych osiągnięć zaliczyć może zwycięstwo w konkursie zespołów muzyki dawnej odbywającym się w ramach XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (lipiec 2011) oraz zdobycie II nagrody oraz Nagrody Publiczności na 11. Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu (Niemcy, sierpień 2010).[:]