22.03.2015

CLXXXV Koncert Pałacowy – Koncert na powitanie wiosny

2015-03-22 o godzinie 16:00
Sala Rotundowa

Opis imprezy:

Koncert pt. „Wiosenne wyznania miłosne”

Wykonawcy:

Maciej Witkiewicz – bas-baryton
Dorota Kuczyńska-Tlałka – fortepian

Studenci klasy śpiewu doc. Macieja Witkiewicza, prof. ndzw.:
Maciej Leszek Musiał, Przemysław Zubowicz (tenor)
Sławomir Kowalewski, Łukasz Przykłocki, Krystian Psujek (baryton)
Łukasz Lenart, Damian Szczepański (bas-baryton), Adam Łyczbiński (bas)

W programie koncertu:

Giulio Caccini – Amarilli mia bella
Krystian Psujek baryton

Ludwig van Beethoven:
– Adelaide
Przemysław Zubowicz tenor
– Freudvoll und leidvoll (W. Goethe)
Damian Szczepański bas-baryton

Franciszek Liszt – Freudvoll un leidvoll
Adam Łyczbiński bas

Franciszek Schubert – Liebesbotschaft
Damian Szczepański bas-baryton

Robert Schumann – Widmung
Łukasz Lenart bas-baryton

Richard Strauss:
– Ich trage meine minne
Adam Łyczbiński bas
– Allerseelen
– Cecillie
Maciej Leszek Musiał tenor

Fryderyk Chopin:
– Pierścień
Łukasz Przykłocki baryton
Krystian Psujek baryton
– Gdzie lubi
Łukasz Lenart bas-baryton

Antoni Radziwiłł – Pieśń o szczurze
Damian Szczepański bas-baryton

Stanisław Moniuszko – Piosnka żołnierza
Łukasz Lenart bas-baryton
Krystian Psujek baryton

Piotr Czajkowski:
– Błagasławliaju was ljesa
Sławomir Kowalewski baryton
– Sried szumnowo bała
Adam Łyczbiński bas
– To była rannieju wiesnoj
Maciej Witkiewicz bas-baryton

Anton Rubinstein – Romans Demona z opery Demon
Krystian Psujek baryton

Paolo Tosti:
– La Serenata
Łukasz Lenart bas-baryton
– Segretto
Krystian Psujek baryton

Mieczysław Karłowicz – Z nową wiosną
Maciej Witkiewicz bas-baryton

Sergiusz Rachmaninow – Wiosenne wody
Sławomir Kowalewski baryton

Charles Gounod – z opery Faust:
– aria Fausta
Maciej Leszek Musiał tenor
– aria Walentego
Sławomir Kowalewski baryton

Gaetano Donizetti – Bella siccome un angelo… aria Malatesta z opery Don Pasquale
Sławomir Kowalewski baryton
Łukasz Przykłocki baryton

George Gershwin:
– Oh, I got plenty o’nuttin… z opery Porgy and Bess
Łukasz Przykłocki baryton
Krystian Psujek baryton

Henryk Czyż – Kochałem panią (A. Puszkin – J. Tuwim)
Adam Łyczbiński bas

Franciszek Maklakiewicz – Kocham cię (K. Tetmajer)
Maciej Leszek Musiał tenor

Leonard Bernstein – Maria z musicalu West Side Story
Przemysław Zubowicz tenor

Dorota Kuczyńska–Tlałka fortepian

Maciej Witkiewicz od pierwszego roku studiów w warszawskiej PWSM rozpoczął współpracę z placówkami muzycznymi w kraju (Teatr Wielki w Warszawie, filharmonie). Pod kierunkiem profesorów Marii Kunickiej-Opackiej, Edmunda Kossowskiego i Marii Halfterowej przygotowywał repertuar operowy, oratoryjny i pieśniarski. Uczestniczył w zagranicznych kursach wokalnych (Weimar, Sienna) oraz był na krótkim stypendium w Moskwie. W 1976 roku już jako solista Opery Krakowskiej uzyskał dyplom PWSM i został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Vercelli (złoty medal).
Jego obszerny repertuar obejmuje muzykę wszystkich epok. Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów kompozytorów polskich. Ponadto kreował czołowe partie basowe, m.in. w operach: W.A. Mozarta (Figaro – Wesele Figara, Alfonso, Guglielmo – Cossi fan tutte, Sarastro – Czarodziejski flet), G. Verdiego (Król Filip – Don Carlos), P. Czajkowskiego (Gremin – Eugeniusz Oniegin, Król Rene – Jolanta), M. Musorgskiego (Borys Godunow – postać tytułowa), M. Rimski-Korsakow (Car Dadon – Złoty kogucik), E. Bogusławski (Belzebub – Sonata Belzebuba) na scenach teatrów w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Dreźnie, Moskwie, Vercelli, Wenecji, Berlinie, Monachium, Essen, Wiesbaden, Ličge i innych.
Z zamiłowaniem śpiewa w wielkich oratoriach od Monteverdiego, Astorgi i Bacha, aż po twórczość współczesną. Ma w swoim repertuarze m.in. Pasję wg Św. Jana J. S. Bacha, Stworzenie świata J. Haydna, Missa solemnis L. van Beethovena, Requiem G. Verdiego, Stabat Mater K. Szymanowskiego, Stabat Mater A. Dworzaka, Te Deum K. Pendereckiego. Koncertował na różnych estradach, np. w filharmoniach: Katowickiej, Warszawskiej, Bydgoskiej, Wrocławskiej, Berlińskiej, Praskiej, Lipskiej, Kopenhaskiej, Wiedeńskiej, Haskiej i innych.
Występował na wielu prestiżowych festiwalach krajowych (Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań, Bydgoszcz) i zagranicznych (Luzerna, Paryż, Haga, Moskwa, Wenecja, Mediolan, Berlin) pod batutami znakomitych dyrygentów (W. Rowicki, K. Kord, A. Witt, K. Penderecki, M. Nowakowski, J. Kaspszyk, A. Dorati, L. Bernstein i inni). Dokonał licznych nagrań radiowych (recitale pieśni z pianistami J. Marchwińskim i N. Nosowską i arii operowych z dyr. M. Nowakowskim), dla Telewizji Polskiej zarejestrował recitale wokalne i partie w polskich operach telewizyjnych (Anioł – Czerwone buciki E. Pałłasz, Alwa – Oskar z Alwy M. Ptaszyńskiej, Belzebub – Sonata Belzebuba – E. Bogusławskiego). Ukazały się też płyty z jego udziałem (m.in. Pieśni epoki Romantyzmu PN, Stabat Mater K. Szymanowskiego – wyk. w Luzernie, Stabat Mater A Dworzaka – wyk. w Pradze, Te Deum K. Pendereckiego – wyk. w Pradze).
Przez dziewiętnaście lat zajmuje się pedagogiką wokalną w Akademiach Muzycznych we Wrocławiu (1978-1985), Warszawie (od 1986) i Bydgoszczy (od 1990). Niektórzy jego studenci są laureatami konkursów wokalnych krajowych i zagranicznych. Inni jego dyplomanci w większości śpiewają jako soliści w teatrach operowych w kraju i za granicą.
Ostatnio jego działalność artystyczno-śpiewacza ograniczyła się do sporadycznych koncertów symfonicznych i kameralnych głównie w repertuarze opracowanym wcześniej tj. np. K. Penderecki Te Deum (1992, Stutgart), Polskie Requiem (1992, Berlin), Stabat Mater K. Szymanowskiego (1992, 1993, wykonanie kilkakrotne), J. S. Bach Kantata Ich habe genug (1994, Koszalin) i inne. Dokonał również kilku nagrań dla PR i TV oraz brał udział w koncertach kameralnych.
Za działalność artystyczną uważa również swoją pracę nad inscenizacją spektakli muzycznych (operowych i estradowych). Łączy w nich malarskie (plastyczne) zdolności z wokalno-aktorskim przygotowaniem – pokazując autorskie przedstawienia z prawie pełnym zapleczem teatralnym (kostiumy, rekwizyty, scenografia, oświetlenie, ruch sceniczny, reżyseria, własne programy i afisze itp.).

Dorota Kuczyńska-Tlałka – urodziła się w Gnieźnie. Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. F. Chopina w Poznaniu ukończyła z wyróżnieniem w klasie fortepianu mgr. Jerzego Libery. Absolwentka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Jerzego Godziszewskiego i prof. Marii Murawskiej. Interpretację niemieckiej liryki wokalnej doskonaliła u prof. Wolfganga Panwitza. Podyplomowe studia kameralistyki odbyła w klasie prof. Mai Nosowskiej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Specjalizuje się w pracy ze śpiewakami. Jest zapraszana przez studentów i absolwentów do udziału w konkursach wokalnych, m.in. w: Międzynarodowym Konkursie Pieśni F. Schuberta w Wiedniu, Konkursach Wokalnych w Dusznikach-Zdroju, Konkursach Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Słowiańskiej w Katowicach, Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, Międzynarodowym Konkursie im. S. Moniuszki w Warszawie oraz innych, na których śpiewacy zostawali laureatami głównych nagród, wiele razy otrzymała również dyplomy i wyróżnienia dla pianisty.
Akompaniowała na Mistrzowskich Kursach Wokalnych prowadzonych przez: maestrę Fedorę Barbieri, prof. Helenę Łazarską (kilkakrotnie), maestrę Marię Fołtyn, prof. Jadwigę Rappé, prof. Petera Tschaplika, Janusza Monarchę, prof. Piotra Bednarskiego, prof. Ryszarda Karczykowskiego, prof. Leonarda Mroza, maestrę Teresę Żylis-Gara, maestrę Stefanię Toczyską .
Od 2012 współpracuje z prof. Uwe Heilmannem na Międzynarodowych Kursach dla Wokalistów, które odbywają się regularnie w Niemczech. Dokonała nagrania radiowego dla Deutsche Rundfunk. Koncertowała jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą (Austria, Niemcy, Włochy). Współpracowała z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy. Bierze udział w festiwalach muzycznych, koncertach akademickich, pałacowych oraz organizowanych przez różne instytucje.
W 1997 podjęła pracę w Zespole Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Toruniu (PSM II stopnia) oraz jako wykładowca w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Współpracowała z wieloma pedagogami śpiewu solowego. Od początku jest pianistką – korepetytorem w klasie prof. Macieja Witkiewicza w macierzystej Uczelni.

Sala Rotundowa

Otwarcie wystawy malarstwa ROMY DUŻEWSKIEJ – ZIĘBA pt. „Kamień i Szkło”

Roma Dużewska-Zięba
Zaczęła rysować jak dziecko, jak tylko potrafiła utrzymać ołówek w ręku. Uwielbiała spędzać godziny malując zamki, pałace, ludzi, zwierzęta i kwiaty.
Artystka zajęła się malowaniem na poważnie 15 lat temu. Malarstwo stało się jej pasją, która zaważyła na całym jej życiu. Maluje głównie na szkle, porcelanie i kamieniach. Zarówno jej talerze, jak i kamienie są niepowtarzalne: każdy wzór jest inny, każdy talerz (z około 300, które pomalowała) różni się od pozostałych. Także każdy z dwóch tysięcy kamieni jest wyjątkowy, unikalny. Pomysły czerpie z głowy, z doświadczenia życiowego. Widać w jej malarstwie motywy arabskie, Indian Ameryki Południowej i Północnej, australijskich Aborygenów i inne. Wynika to z tego, że artystka dużo podróżowała po świecie, a przez 7 lat pracowała w Afryce Północnej, na jednym z uniwersytetów.
Na butelkach zaczęła malować najpierw abstrakty, a później obrazy. Jak twierdzi, zawsze chciała tworzyć coś, czego nikt lub prawie nikt przed nią nie robił. Dlatego odrzuciła płótno i wybrała butelki. Jej inspiracją są fotografie, (najczęściej te, które sama zrobiła), obrazy innych artystów i całkowicie własne pomysły.
Dzisiaj każdą wolną chwilę spędza malując.
Ma za sobą trzy wystawy: pierwsza w 2008 roku pt. Inna Droga Johny Walkera, druga w 2011 roku pt. Dalsza droga Johny Walkera. Obie były głównie wystawami jej malowanych butelek, a ta w 2011 roku połączona była z koncertem pt. Piosenki, które lubię, na którym artystka zaśpiewała standardy amerykańskie lat 30tych, 40tych i 50tych.
Trzecia wystawa odbyła się w roku 2013 i zatytułowana była Tysiąc kamieni na Sto Życzeń. Na tej ostatniej wystawiła także swoje zaprojektowane i wyhaftowane obrusy oraz stuelementową zastawę stołową również przez siebie zaprojektowaną i pomalowaną.
W 2012 roku pojawiła się mała muzyczna płyta CD zatytułowana Alter Ego z 6 utworami. Głównym wykonawcą i autorem muzyki do utworów na tej płycie jest Piotr Horbulewicz. Roma D. Zieba jest autorką czterech tekstów oraz śpiewa jedną z piosenek, którą można odsłuchać na youtube.com, Należy wpisać: I don’t wanna love you alter ego projekt.
Artystka mieszka w Puszczykowie k/Poznania. Ma dwoje dzieci i sunię Aiszę.

Artystka zaprasza na swoją stronę internetową: www.romart.pl. Można tam obejrzeć i zakupić jej małe dzieła.
Kontakt: roma@romart.pl lub telefon 601 56 09 56

Salony Pałacowe

Wstęp – 10 zł

Zapraszamy serdecznie!