CLIX Koncert Pałacowy
Koncert w wykonaniu Mariusza Klimsiaka (fortepian) oraz Kwartetu Smyczkowego „Arte Con Brio” w składzie: Krystyna Prystasz (I skrzypce), Dawid Kwiatkowski (II skrzypce), Mirosław Przybył (altówka) i Agata Jarecka (wiolonczela).
W programie:
Franciszek Liszt (1811-1886) – Etiuda Transcendentalna nr 9: Ricordanza
Franciszek Liszt – Etiuda Transcendentalna nr 11: Harmonies du Soir
(Mariusz Klimsiak, fortepian)
Fryderyk Chopin (1810-1849) – Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Allegro maestoso
Romanza: Larghetto
Rondo: Vivace
(Mariusz Klimsiak, fortepian
Kwartet Smyczkowy Arte Con Brio
Krystyna Prystasz, I skrzypce
Dawid Kwiatkowski, II skrzypce
Mirosław Przybył, altówka
Agata Jarecka, wiolonczela)
Mariusz Klimsiak jest laureatem III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie oraz Międzynarodowego Konkursu Kameralnego Città di Barletta we Włoszech. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Katarzyny Popowej-Zydroń, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego oraz Viery Nossiny.
Zadebiutował z orkiestrą w wieku 15 lat wykonując III Koncert Ludwiga van Beethovena. Występował między innymi w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Wrocławskiej, Dolnośląskiej, Lubelskiej, Zielonogórskiej. Koncertował także z Orkiestrą Kameralną Academia oraz Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Z Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody występował w Niemczech. Jako solista i kameralista koncertował m.in. na Festiwalu Łańcuch IV (Warszawa), Festiwalu Forum Musicum (Wrocław), Festiwalu Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwalu Pianistyki Polskiej (Słupsk) oraz we Włoszech (Florencja) i USA (Seattle, San Francisco). W swoim repertuarze posiada oprócz wielu interesujących pozycji repertuaru solowego (m. in. III Koncert Rachmaninowa, Koncert Strawińskiego, Koncert Lutosławskiego, III Koncert Prokofiewa) również bogaty wybór utworów kameralnych (m.in. wszystkie sonaty na skrzypce i fortepian Beethovena, Brahmsa, Prokofiewa). Jako kameralista występował także z Kwartetem Śląskim oraz ze skrzypkiem Mariuszem Patyrą. W Akademii Muzycznej w Bydgoszczy współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką oraz prof. J. Godziszewskim.
Kwartet Smyczkowy ARTE CON BRIO powstał w 1999 roku z inicjatywy artystów-muzyków, którzy postanowili połączyć swoje indywidualne doświadczenia oraz inspiracje muzyczne w nowy, ciekawy projekt, który szybko znalazł uznanie i wywołał szerokie zainteresowanie zespołem, potwierdzone znakomitymi recenzjami z licznych koncertów.
ARTE CON BRIO występował m.in. na
• Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Barokowej w Saint-Etienne (Francja)
• Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze Pelplińskiej
• Międzynarodowym Festiwalu „Muzyka w Katedrze” w Kołobrzegu
• Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Kostrinella” w Kostrzynie
• Festiwalu „Zamojskie Dni Muzyki”
• Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku
• Festiwalu Muzyki Organowei i Kameralnej w Mikołajkach
• Festiwalu „Bydgoskie Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej”
• Festiwalu „Soleckie Wieczory Organowe i Kameralne”
Skład Kwartetu Smyczkowego ARTE CON BRIO
Krystyna Prystasz – I skrzypce, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, klasy prof. T. Kochańskiego. Laureatka Konkursu Młodych Skrzypków im. H. Wieniawskiego w Lublinie. W latach 1984/85 zatrudniona jako muzyk kameralista w Polskiej Filharmonii Kameralnej W. Rajskiego oraz Państwowej Filharmonii i Operze Bałtyckiej w Gdańsku a także jako współpracownik Teatru Muzycznego w Gdyni. Od roku 1985 pełni obowiązki koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz współpracuje jako kameralistka z Capellą Bydgostiensis i jako solistka z Operą Nova w Bydgoszczy. Od początku swojej działalności artystycznej koncertuje solo, w zespołach kameralnych i prowadzi działalność pedagogiczną.
Dawid Kwiatkowski – II skrzypce, naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat u prof. Stanisława Hajzera, następnie kontynuował ją w klasie skrzypiec Anny Tułasiewicz w Zielonej Górze. W roku 2002 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie skrzypiec Ireny Żarnowskiej. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych, otrzymał m.in.:
• III miejsce w XV Konkursie Bachowskim w Zielonej Górze (1989 r.),
• I miejsce w Konkursie Smyczkowych Zespołów Kameralnych im. G. Bacewicz w Łodzi (1993 r.),
• Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych we Wrocławiu (1993 r.),
• IV miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim w Zielonej Górze (1993 r, 1996 r.),
• II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Smyczkowych Zespołów Kameralnych im. G. Bacewicz w Łodzi ( 1996 r.),
• tytuł Laureata w Makroregionalnych Przesłuchaniach klas skrzypiec i altówki w Poznaniu (1997 r.),
Ponadto, brał udział w Międzynarodowych Mistrzowskich Kursach Skrzypcowych doskonaląc swój warsztat m.in. u W. Wiłkomirskiej, K. Węgrzyna, J. Dvarionasa, M. Ławrynowicza, A. Grudnia. Od 2002 r. pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a od 2007 r. również jako pedagog w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych w Bydgoszczy. Współpracuje także z Inowrocławską Orkiestrą Symfoniczna „PRO ARTE”, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz Zielonogórską Orkiestrą Symfoniczną.
Mirosław Przybył – altówka, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy klasy prof. J. Paruzela. Od 1984 roku solista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W latach 1989-98 wykładowca Akademii Muzycznej w Bydgoszczy klasy altówki. W latach 1990/91 solista Wielkiej Orkiestry Symfonicznej w Las Palmas (Hiszpania). Współpracuje jako kameralista z Capellą Bydgostiensis i jako solista z Operą Nova w Bydgoszczy.
Agata Jarecka – wiolonczela, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, klasy prof. S. Firleja. Laureatka Ogólnopolskiego Przesłuchania w Elblągu, II nagroda w kategorii tria fortepianowe w Międzyuczelnianym Konkursie Zespołów Kameralnych w Łodzi, uczestniczka Konkursu Wiolonczelowego ARD w Monachium. W latach 1989-91 koncertmistrz wiolonczel w Polskiej Filharmonii Kameralnej W. Rajskiego w Gdańsku. Obecnie z tytułem dr hab. jest dziekanem wydziału instrumentalnego i prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Po koncercie zapraszamy na otwarcie wystawy fotografii Jerzego Haca „Kapliczki przydrożne Beskidu Śląskiego z Istebnej, Jaworzynki, Koniakowa”.
Na wernisażu wystawy czytanie poezji Jerzego Haca ” Spotkania
w Przestrzeni.”
Jerzy Hac urodzony w 1942 roku w Będzinie – od lat mieszka w Dąbrowie Górniczej. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach w dziedzinie organizacja i zarządzanie. Praktyk w przemyśle. Wykładowca akademicki. Ekspert w dziedzinie zarządzania i ekonomiki przedsiębiorstw.
Opublikował tomik poezji: „Moje obrazy w wierszach” (2007), „Spotkania w przestrzeni” – wiersze i sentencje (2008) oraz wiele innych. W latach 2005 – 2009 wędrowł po ziemi lubelskiej w poszukiwaniu kapliczek, krzyży przydrożnych i ich twórców. Wydał pierwszy w historii tej ziemi album „Piękno krzyży i kapliczek przydrożnych Nałęczowa i okolic” (2009). W związku z publikacjami ma wiele spotkań autorskich. Od dawna upodobał sobie wędrówkę po Beskidach. Zimą 2009 – 2012 roku po raz pierwszy udokumentował w fotografii wszystkie kapliczki przydrożne i krzyże w Istebnej, Jaworzynce i Koniakowie.
Organizowane wystawy w Polsce wywołują zainteresowanie. Popularyzują Beskid Śląski i ponadczasową kulturę górali.
Wstęp – 10 zł