Koncert Bożonarodzeniowy
Koncert w wykonaniu:
Magdaleny Krzyńskiej – sopran
Urszuli Jankowiak – mezzosopran
Marii Murawskiej – fortepian
Aleksandry Olczyk – sopran
Prowadzenie koncertu – Urszula Guźlecka
W programie:
Robert Schumann – Carnaval op. 9
Maria Murawska, fortepian
Fryderyk Chopin – Moja pieszczotka op. 74 nr 12
Stanisław Moniuszko – Dumka Jadwigi z II aktu opery Straszny dwór
Urszula Jankowiak, mezzosopran
Maria Murawska, fortepian
Stanisław Moniuszko – Nawrócona
Siergiej Rachmaninow – Sen
Charles Gounod – Ou voulez – vous aller
Magdalena Krzyńska, sopran
Maria Murawska, fortepian
————przerwa—————
Gioachino Rossini – Aria Berty z II aktu opery Cyrulik sewilski
Urszula Jankowiak, mezzosopran
Maria Murawska, fortepian
Ludomir Różycki – Rajski ptak z operetki Młyn diabelski
Giacomo Puccini – Mi chiamano Mimi… aria z I aktu opery Cyganeria
Aleksandra Olczyk, sopran
Maria Murawska, fortepian
Francis Poulenc – Les chemins de l’amour
Georges Bizet – Habanera z I aktu opery Carmen
Urszula Jankowiak, mezzosopran
Maria Murawska, fortepian
Franz Lehár – Czardasz Kiedy skrzypki grają
Aleksandra Olczyk, sopran
Maria Murawska, fortepian
Xavier Montsalvatge – Cancion de cuna para dormir a un negrito
Urszula Jankowiak, mezzosopran
Maria Murawska, fortepian
Kolędy
Magdalena Krzyńska urodziła się i wykształciła w Warszawie. Średnią Szkołę Muzyczną im. F. Chopina oraz Akademię Muzyczną w Warszawie ukończyła w klasie śpiewu prof. Zofii Brégy. Po dyplomie w 1974 roku została zaangażowana jako solistka-śpiewaczka w Operze w Bydgoszczy. Tam zaśpiewała prawie wszystkie główne role w operach, operetkach i musicalach, dojeżdżając na konsultacje wokalne do Gdańska do prof. B. Iglikowskiej.
W latach 1980-1992 współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą Bałtycką w Gdańsku. Występowała gościnnie w wielu teatrach operowych w Polsce. Odbyła liczne tournées zagraniczne z operą w Bydgoszczy i Gdańsku (Włochy, Sycylia, Malta, Holandia, Dania, Francja, Niemcy, Szwajcaria). Śpiewała podczas tych tournées z dużym powodzeniem partię Violetty w operze G. Verdiego Traviata oraz Cio¬cio¬san w operze G. Pucciniego Madame Butterfly. Magdalena Krzyńska posiada w swoim bogatym repertuarze 50 ról w operach i operetkach, m.in.: partię Tatiany w operze P. Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin, Micaeli w operze G. Bizeta Carmen, Mimi w operze Cyganeria Pucciniego, Manon w operze Manon Masseneta, Liu w operze Turandot Pucciniego, Zuzanny w operze Wesele Figara Mozarta, Gildy w operze Rigoletto Verdiego, Arseny i Saffi w operetce Baron cygański J. Straussa, Adeli i Rozalindy w operetce Zemsta nietoperza J. Straussa, itp.
W Bydgoszczy uhonorowana była wieloma nagrodami, m.in. publiczności Złotą maską, odznaczona Brązowym, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, a także medalami honorowymi. Od 1988 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, od 1 października 1999 roku na stanowisku profesora.
Przez dwie kadencje w latach 1999-2002 oraz 2002-2005 pełniła funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego. W styczniu 2004 otrzymała z rąk Prezydenta RP tytuł profesora sztuk muzycznych. Od października 2005 pełni funkcję Kierownika Katedry Wokalistyki.
Jej absolwentki prowadzą działalność artystyczną jako solistki-śpiewaczki lub solistki chóru w teatrach operowych w kraju i za granicą oraz pracują jako pedagodzy.
Urszula Jankowiak urodziła się w Poznaniu. Jest absolwentką Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Poznaniu. Po ukończeniu studiów zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi partią Jadwigi w operze Straszny Dwór S. Moniuszki i przez pięć kolejnych sezonów operowych była solistką Teatru Wielkiego w Łodzi. Od roku 1985 aż do dnia dzisiejszego jest solistką Teatru Wielkiego w Poznaniu. Oprócz przedstawień w macierzystym Teatrze występuje gościnnie w innych Teatrach operowych w kraju, współpracując m.in. z Operą i Operetką w Krakowie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy. Bierze udział w licznych tournée zagranicznych, m.in. po Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Luksemburgu, Rosji, wyjeżdżając z zespołem Teatru Wielkiego w Poznaniu, jak również na indywidualne zaproszenia. Posiada w swoim repertuarze partie mezzosopranowe, m.in. w operach Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (Olga), Kniaź Igor A. Borodina (Kończakówna), Rigoletto G. Verdiego (Magdaleny), Madame Butterfly G. Pucciniego (Suzuki), Straszny Dwór S. Moniuszki (Jadwiga), Wesele Figara W.A. Mozarta (Cherubin), Nabucco G. Verdiego (Fenena). Wykonuje też repertuar oratoryjno-kantatowy i pieśniarski. Od roku 2005 jest pedagogiem na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Maria Murawska studiowała początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Olgi Ilwickiej-Dąbrowskiej, a następnie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Godziszewskiego. Umiejętności pianistyczne doskonaliła poza granicami kraju w Weimarze pod kierunkiem Ludwiga Hoffmana oraz na stażu w Rosyjskiej Akademii Muzyki pod kierunkiem Wiery Nosiny. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy rozpoczęła pracę pedagogiczną w macierzystej uczelni. W roku 2003 roku otrzymała z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tytuł profesora sztuk muzycznych. Od roku 2008 jest zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego. Prowadzi również działalność pedagogiczną w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy. Zasiada jako juror w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Od 1990 roku pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego bydgoskiej Akademii Muzycznej; od roku 1997 była dziekanem tego wydziału. W latach 1999-2005 pełniła funkcję prorektora do spraw dydaktycznych, w tym studenckich, zaś w latach 2005-2012 – funkcję rektora uczelni. Prowadzi działalność koncertową jako solistka i kameralistka w kraju i poza jego granicami (Rosja, Niemcy, Włochy, Dania, Finlandia, Serbia, Ukraina, Francja, Austria, Chiny). Od 1983 roku jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, od 1996 roku – członkiem Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, członkiem Zarządu Towarzystwa – od 1997 roku, a od 2001 roku pełni funkcję wiceprezesa Towarzystwa. Została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi, Złotym Krzyżem Zasługi oraz Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Medalem Prezydenta Bydgoszczy oraz Medalem Starosty Bydgoskiego. Otrzymała Nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Rektora Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Aleksandra Olczyk jest studentką IV roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Magdaleny Krzyńskiej.
Brała udział w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Operetkowej i Musicalowej
im. I. Borowickiej w Krakowie (2012), uzyskując m.in. III Nagrodę, Nagrodę Specjalną Alicji Węgorzewskiej w postaci zaproszenia do udziału w koncercie podczas Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy oraz Nagrodę Specjalną Fundacji SmartStart w postaci zaproszenia na koncert Krynickie Debiuty. Uczestniczyła
w kursie mistrzowskim Stefanii Toczyskiej.
Występowała podczas koncertu bożonarodzeniowego w Wiedniu (2010)
oraz koncertu laureatów V Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie, odbywającego się
w Filharmonii Krakowskiej, wraz z orkiestrą Straussowską Obligato pod batutą Jerzego Sobeńki.
Wstęp – 5 zł