Koncert Bożonarodzeniowy
Koncert w wykonaniu Magdaleny Krzyńskiej (sopran), Marii Murawskiej (fortepian), Kamili Paciorkowskiej (mezzosopran) i Anny Łukasik (sopran, fortepian).
W programie:
W.A. Mozart – Sonata D-dur KV 381 na 4 ręce
cz. II Andante
cz. III Allegro molto
W.A. Mozart – Via resti servita (W obliczu piękności) – duet Zuzanny i Marceliny z opery Wesele Figara
F. Chopin – Preludia op. 28 nr 1–6
F. Chopin – 2 pieśni z op. 74:
Życzenie
Śliczny chłopiec
E. Grieg – Ein Traum op. 48 nr 6
—————— przerwa ——————
C. Saint-Saëns – Samson, recherchant …Amour, viens aider – aria Dalili z opery Samson i Dalila
P. Mascagni – Son pochi fiori – Romanza Suzel z opery L’amico Fritz
F. Cilea – Io son l’umile ancella – aria Adriany z opery Adriana Lecouvreur
J. Rodrigo – 2 pieśni z cyklu Cuatros madrigales amatorios
De donde venis, amore?
De los alamos vengo, madre..
R. Chapi – Carceleras – aria Luisy z zarzueli Las hijas del Zebedeo
G. Bizet – Chanson boheme – aria Carmen z opery Carmen
I. Berlin – White Christmas
Kolędy polskie
Maria Murawska urodziła się w Chełmnie. Studia pianistyczne rozpoczęła
w PWSM w Poznaniu w 1977 roku (klasa prof. Olgi Iliwickiej-Dąbrowskiej)
i od roku 1978 kontynuowała je w PWSM w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Godziszewskiego, uzyskując dyplom w 1982. Swoje umiejętności doskonaliła na kursie pianistycznym w Weimarze (1980) pod kierunkiem prof. Ludwiga Hoffmanna oraz podczas stażu w Rosyjskiej Akademii Muzyki w Moskwie (1996) pod kierunkiem Wiery Nosiny.
Z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy związana jest od roku 1982 i kolejno zatrudniona na stanowiskach: asystenta w klasie prof. Jerzego Godziszewskiego (1982-1991), adiunkta (1991-1998), profesora (od 1998 roku).
Jej klasę ukończyło pięć absolwentek, z których trzy zostały zaangażowane jako akompaniatorki na Wydziale Wokalno-Aktorskim bydgoskiej Akademii. Jest również pedagogiem Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy (jej uczennica została laureatką III nagrody podczas Konkursu im. L. Stefańskiego – 1996). Jest jurorem makroregionalnych przesłuchań uczniów średnich szkół muzycznych.
W Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pełniła funkcje: prodziekana Wydziału Instrumentalnego (1990-1996), dziekana Wydziału Instrumentalnego (1996-1999), prorektora do spraw dydaktyki (1999-2005). Od 2005 roku sprawuje funkcję rektora. Jest również członkiem zarządu Bydgoskiego Towarzystwa Muzycznego im. I.J. Paderewskiego oraz członkiem SPAM-u.
W 1999 roku została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Maria Murawska prowadzi także ożywioną działalność koncertową jako solistka
i kameralistka. Brała udział m.in. w XIX Festiwalu Muzyki Polskiej w Bydgoszczy, w II Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie, w cyklach koncertów poświęconych twórczości I.J. Paderewskiego. Występowała z recitalami w wielu miastach Polski, Rosji, Niemczech i Danii. W 1996 roku dokonała nagrań utworów F. Chopina i I.J. Paderewskiego dla archiwum Polskiego Radia. W roku 1997 wykonała recital w wilii Atma w Zakopanem, w programie którego znalazła się m.in. III Sonata K. Szymanowskiego. W 1998 r. wystąpiła na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.
Magdalena Krzyńska urodziła się i wykształciła w Warszawie. Średnią Szkołę Muzyczną im. F. Chopina oraz Akademię Muzyczną w Warszawie ukończyła
w klasie śpiewu prof. Zofii Bregý. Po dyplomie w 1974 roku została zaangażowana jako solistka-śpiewaczka w Operze w Bydgoszczy. Tam zaśpiewała prawie wszystkie główne role w operach, operetkach i musicalach, dojeżdżając na konsultacje wokalne do Gdańska do prof. B. Iglikowskiej.
W latach 1980-1992 współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą Bałtycką w Gdańsku. Występowała gościnnie w wielu teatrach operowych w Polsce. Odbyła liczne tournées zagraniczne z operą w Bydgoszczy i Gdańsku (Włochy, Sycylia, Malta, Holandia, Dania, Francja, Niemcy, Szwajcaria). Śpiewała podczas tych tournées z dużym powodzeniem partię Violetty w operze G. Verdiego Traviata oraz Cio¬cio¬san w operze G. Pucciniego Madame Butterfly. Magdalena Krzyńska posiada w swoim bogatym repertuarze 50 ról w operach
i operetkach: m.in.: partię Tatiany w operze P. Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin, Micaeli w operze G. Bizeta Carmen, Mimi w operze Cyganeria Pucciniego, Manon w operze Manon Masseneta, Liu w operze Turandot Pucciniego, Zuzanny w operze Wesele Figara Mozarta, Gildy w operze Rigoletto Verdiego, Arseny i Saffi w operetce Baron cygański J. Straussa, Adeli i Rozalindy w operetce Zemsta nietoperza J. Straussa itp.
W Bydgoszczy uhonorowana była wieloma nagrodami, m.in. publiczności Złotą maską, odznaczona Brązowym, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, a także medalami honorowymi. Od 1988 roku wykłada w Akademii Muzycznej
w Bydgoszczy, od 1 października 1999 roku na stanowisku profesora.
Przez dwie kadencje w latach 1999-2002 oraz 2002-2005 pełniła funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego. W styczniu 2004 otrzymała z rąk Prezydenta RP tytuł profesora sztuk muzycznych. Od października 2005 pełni funkcję Kierownika Katedry Wokalistyki.
Jej absolwentki prowadzą działalność artystyczną jako solistki-śpiewaczki lub solistki chóru w teatrach operowych w kraju i za granicą oraz pracują jako pedagodzy.
Kamila Paciorkowska – od 2005 roku jest studentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Magdaleny Krzyńskiej. W 2009 roku otrzymała stypendium w ramach programu Sokrates/Erasmus (Istituto Musicale Achille Peri w Reggio Emilia we Włoszech). W swoim repertuarze posiada liczne arie operowe, oratoryjne oraz pieśni. W 2008 roku wykonała partię altu w Requiem d-moll W.A. Mozarta a także w Glorii D–dur A. Vivaldiego w Bazylice Jasnogórskiej w Częstochowie. W 2009 roku kreowała rolę Jasia w operze E. Humperdincka Jaś i Małgosia oraz główną rolę w Musicalu Siostrunie D. Goggina. Obecnie współpracuje z Teatrem Muzycznym w Poznaniu.
Anna Łukasik jest studentką V roku Wydziału Wokalno–Aktorskiego w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Magdaleny Krzyńskiej. W roku 2006 ukończyła studia pianistyczne w tej samej uczelni, pracując pod kierunkiem prof. Marii Murawskiej oraz prof. Jerzego Sulikowskiego. Uczestniczyła w wielu pianistycznych kursach mistrzowskich.
W maju 2005 r. występowała w Tuluzie ( Francja ) w cyklu koncertów Les jeunes talents. Rok wcześniej wzięła udział w projekcie Belissimo di voce, co zaowocowało koncertami we Florencji (Włochy) w lutym 2004.
Akompaniowała oraz śpiewała na wielu mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych przez takich pedagogów jak Helena Łazarska, Sergiej Kopčak, Matjaz Robavs, Marek Rzepka, Tomasz Zagórski czy Michel Lehmann .
Jako śpiewaczka zadebiutowała w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy
w ramach Koncertu Karnawałowego w styczniu 2007. W marcu 2009 zadebiutowała na deskach Opery Nova w Bydgoszczy, kreując rolę Czarownicy w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka. Obecnie przygotowuje partię Gianetty w operze Napój miłosny G. Donizettiego oraz partię Genowefy w operze Siostra Angelica G. Pucciniego (oba przedsięwzięcia realizowane są we współpracy
z bydgoską Operą Nova). W tym roku została stypendystką w ramach programu Socrates – Erasmus (studia wokalne w Łotewskim Konserwatorium Muzycznym w Rydze, Łotwa).
Wstęp – 5 zł.