[:pl]CCXXXIX Koncert Pałacowy[:]
[:pl]Dyrektor Pałacu Lubostroń Andrzej Budziak zaprasza serdecznie na CCXXXIX Koncert Pałacowy
W programie: Recital Romantyczny „Muzyka i Poezja”
Wystąpią:
Nina Kuźma-Sapiejewska (fortepian) i Ewa-Maria Wojcik (recytacja)
Wstęp – 10 zł
Program:
Adam Mickiewicz
“Stepy Akermańskie” – Sonety Krymskie
Fryderyk Chopin
Nokturn F-Dur op.15 nr.1
Mazurek C-Dur op. 24 nr.2
Mazurek a-moll op.17 nr.4
Mazurek D-Dur op.33 nr.2
Juliusz Słowacki
“Gdy noc głęboka wszystko uśpi i oniemi…”
Fryderyk Chopin
Nokturn c-moll op.48 nr.1
Cyprian Kamil Norwid
“Fortepian Chopina” fragmenty
Fryderyk Chopin
Marche Funèbre z Sonaty b-moll op.35
Adam Mickiewicz
Sonet “Do Laury”
Ignacy Jan Paderewski
“Chant d’Amour”
Adam Mickiewicz
Sonet “Ranek i Wieczór”
Ignacy Jan Paderewski
Nokturn B-Dur
Adam Mickiewicz
“Cisza morska” – Stepy Akermańskie
Karol Szymanowski
Etiuda b-moll op.4 nr.3
Adam Mickiewicz
“Bajdary”
Fryderyk Chopin
Scherzo b-moll op.31
Adam Mickiewicz
“Hej radośćia oczy błysna…”
Fryderyk Chopin
Polonez As-Dur op.53
Fine
W Hołdzie Niepodległej Polsce
Ninę Kuźmę-Sapiejewską – polską pianistkę od wielu lat mieszkającą w Nowym Jorku, The New York Times prezentuje jako „znakomitą interpretatorkę Chopina” a The Washington Star” określa jako „absolutnie pierwszą klasę.” The Washington Post pisze „elektryzujący koncert“ a Toronto The Globe & Mail umieszcza recenzję o tytule „Romantyczna interpretacja Bacha“. Grecka gazeta Makedonia publikuje artykuł oceniając ją jako „pianistkę na światowym poziomie,” a Gazeta Krakowska uznaje za „wirtuoza.” Szwajcarska gazeta Solothurner Zeitung obdarza ją największym komplementem pisząc: „…pianistka nie tylko wyróżnia się tym, że dźwięk jej przypomina medytacyjny ton Rubinsteina, ale również gra z ognistym temperamentem i wirtuozerią.”
Nina urodziła się w Warszawie. Wychowywała się w atmosferze sztuki. Rodzice kultywowali muzyczne zainteresowania urządzając domowe koncerty. Fortepian stał się pasją Niny w wieku lat sześciu. Ukończyła Liceum Muzyczne w Bydgoszczy studiując fortepian, wiolonczelę i rytmikę oraz Akademię Muzyczną w Gdańsku uzyskując tytuł Magistra Sztuki w klasie prof. Lucjana Galona, ekscentrycznego pianisty i pedagoga, ucznia szkockiego wirtuoza Fryderyka Lamonda, który z kolei pobierał nauki u Franciszka Liszta i Johannesa Brahmsa. Dalsze studia kontynuuje jako stypendystka Juilliard School of Music w Nowym Jorku w klasie prof. Jakuba Lateinera oraz w klasie kameralnej prof. Clausa Adama, wiolonczelisty Kwartetu Juilliarda a także na kursach mistrzowskich z prof. Marią Curcio w Londynie, z prof. Leonem Fleisherem w Baltimore, prof. Eugenem Lisztem w Nowym Jorku, prof. Jeannine Dowis podczas Aspen Music Festival w Colorado, z prof. Claude Frankiem w Berkshire Music Center w Tanglewood, Massachussets oraz z prof. Sachą Gorodnitzkim i prof. Sydney Fosterem podczas Temple University Music Festival w Ambler, Pennsilvania. Kariera pianistyczna Niny Sapiejewskiej rozwija sie dzięki licznym recitalom i występom z orkiestrami. Jej artystyczne tournee obejmują jak dotąd 19 państw: Stany Zjednoczone, Kanadę, Wielką Brytanię, Holandię, Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię, Szwajcarię, Norwegię, Republikę Czeską, Bułgarię, Rumunię, Grecję, Turcję, Egipt, Węgry, Grecki i Turecki Cypr oraz Polskę. Pianistka zapraszana jest do współpracy z National Gallery Orchestra w Waszyngtonie, South Bend Symphony Orchestra w Indianie, Santa Fe Chamber Orchestra w Nowym Meksyku, Monterey Symphony Orchestra w Kalifornii, The Mannes Community Orchestra w Nowym Jorku, Fairfax Symphony Orchestra, Arlington Symphony i Great Falls Symphony Orchestra w Virginii, Bloomfield Symphony w New Jersey, Presidential Symphony Orchestra w Ankarze i Izmir Symphony Orchestra w Turcji, Thessaloniki Symphony Orchestra w Grecji, Groningen Philharmonic w Holandii, oraz przez liczne Filharmonie w Polsce: Bałtycką, Opolską, Pomorską, Łódzką, Lubelską, Olsztyńską, Rzeszowską, Zielonogórską, Jeleniogórską, Wałbrzyską i Rybnicką. Występowała pod batutą wielu dyrygentów: Claude’a Monteux, Gurera Aykala, Newtona Waylanda, Petera Bellino, Richarda Bales’a, Heymo Taubera, Williama Kirschke, Lutza Herbiga, Kazimierza Wiłkomirskiego, Jacka Kaspszyka, Marka Tracza, Zygmunta Rycherta i Antoniego Szafranka.
Zaprezentowała 16 recitali chopinowskich w słynnej Weill Recital Hall w Carnegie Hall w Nowym Jorku jak również w Konsulacie Rzeczpospolitej Polskiej i Fundacji Kościuszkowskiej oraz grała recitale w takich salach jak: Terrace Theater w Kennedy Center, National Gallery i Phillips Collection w Waszyngtonie, Isabelle Gardner Museum w Bostonie, Glenn Gould Studio w Toronto, Accademia Filarmonica Romana w Rzymie, Teatro delle Clarisse w Rapallo we Włoszech, Sala Koncertowa w Solothurn w Szwajcarii. Sala Macedońskia w Salonikach w Grecji, Sala Muzeum Sztuki w Aleksandrii w Egipcie, Zamek Ostrogskich w Warszawie i w Salach Filharmonii Wrocławskiej, Pomorskiej, Olsztyńskiej oraz w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie. Pianistka występuje również na wielu uniwersytetach w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie: American University i Georgetown University w Waszyngtonie, Bennington College w Vermont, University of New Mexico, University of Las Vegas, i University of Portales w New Mexico, Bethel College w Indianie, Norwalk University i Hampden-Sydney College w Virginii, Scranton University, Alliance College, Redding College w Pennsylvanii, Central Connecticut State University, w Longy School of Music w Cambridge,
i Carleton University w Ottawie.
Nina bierze udział w wielu prestiżowych festiwalach: „Rencontres Internationales Frederic Chopin” w Nohant i „Le Mois Moliere” w Versailles we Francji, w Festiwalu Muzyki Kameralnej w Portofino i w Sestri Levante we Włoszech, w Festiwalu Północnej Norwegii, Festiwalu Chopinowskim W Dusznikach, Festiwalu Polskich Pianistów w Słupsku, Festiwalu „Dialog Kultur” w Antoninie, Festiwalu Muzyki Kameralnej na Helu, w XI Festiwalu „Jaworskie Koncerty Pokoju”, VI Międzynarodowym Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych” w Sopocie, w Festiwalu „Wieczory Małopolskie” w Nowym Sączu, w Jesiennym Festiwalu w Andrychowie i w Sieradzu oraz w Festiwalu America Romantica versus Fryderyk Chopin w Muzeum Romantyzmu im. Z. Krasińskiego w Opinogórze.
Podczas wernisażu poświęconego papieżowi Janowi Pawłowi II w Muzeum w Bielsku Białej Nina Sapiejewska wraz Ewą Marią Wójcik prezentują recital muzyczno-poetycki, którego program obejmuje utwory Chopina oraz wiersze Mickiewicza, Norwida i Słowackiego..
W 2004 podczas Festiwalu „New New Yorkers” pianistka prezentuje Galowy Koncert na Zamku Królewskim w Warszawie. W 1999 osobiście inicjuje Festiwal „Chopin & Friends” w Nowym Jorku pod egidą organizacji New York Dance & Arts Innovations, Inc. w której obecnie jest tzw. Artist in Residence.
Nina prowadzi również wiele koncertów w Salonach Konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej w Nowym Jorku zapraszając na występy wielu polskich artystów.
W czerwcu 2007 galowy recital Niny w Galerii Narodowej w Waszyngtonie uświetnia Europejską Wystawę Fotografiki.
Nina grywa koncerty w Salonach Ambasad Amerykańskich oraz w Instytutach Kultury Amerykańskiej: w Paryżu, Warszawie, Pradze, Madrycie, Barcelonie, Sofii, Bukareszcie, Budapeszcie, w Kairze i w Nikozji. Występuje również jako pedagog, prowadząc wykłady pt. “Wielka Sztuka Pianistyczna oparta o logiczną metodę nauczania gry na fortepianie” połączone z recitalami na Uniwersytetach Amerykańskich oraz w Polsce w Szkołach Muzycznych. Koncerty na statkach „Oceanic”, „SS France” i „Queen Elizabeth 2” należą do ulubionych występów Niny.
Pianistka dokonała wielu nagrań radiowych i telewizyjnych dla: Polskiego Radia, France-Musique, Norddentscher Rundfunk, Radia Węgierskiego, Bułgarskiego, Hiszpańskiego, Katalońskiego, Greckiego, Cypryjskiego, Egipskiego, Nowojorskiego WNYC i WQXR. Nagrała płytę z muzyką Fryderyka Chopina dla wytwórni KOCH Classics. Płyta z muzyką Roberta Schumanna, Kreisleriana op. 16 i Etiudy Symfoniczne op. 13 ukaże się w tym roku.
Nina Sapiejewska została zaproszona do Jury Konkursu A. Rubinsteina w Bydgoszczy.
Grywała też często koncerty benefisowe m.in. w Muzeum w Kłodzku dedykowane powodzianom oraz dla organizacji „Medicins sans frontieres” w Waszyngtonie.
Od kilku lat Nina występuje z recitalami poetycko-muzycznymi z Ewą Marią Wójcik– młodą aktorką, i poetką Mayą Sabiną, oraz z Janem Roszkowskim, wiolonczelistą. Chcąc odtworzyć atmosferę salonów muzycznych XIX wieku pianistka organizuje wspólnie teatrzyk „Il Piccolo Teatro” w Salonie Chopina w Larchmont przedstawiając XVI prezentacji muzyczno-teatralnych m.in. Lullaby for Chopin-Kołysankę Chopina opiewającą historię Europy z XVIII wieku i przybycie Mikołaja Chopina–Ojca Fryderyka do Polski oraz recitale muzyczno-poetyckie „Fryderyk Chopin versus John Field” i “Fryderyk Chopin wśród Poetów”.
W 1991 pianistka miała zaszczyt zagrać program chopinowski w nowojorskiej Town Hall podczas pierwszej historycznej wizyty Prezydenta Lecha Wałęsy w USA .
W 1993 Nina Kuźma-Sapiejewska została uhonorowana nagrodą Prezydenta Rady Miejskiej Nowego Jorku za działalność artystyczną.
Pianistka ma w repertuarze 9 koncertów fortepianowych z orkiestrą. Najchętniej grywa dzieła następujących kompozytorów: Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Schumanna, Liszta, Albeniza, Granadosa, Debussy’ego, Ravela, Rachmaninowa, Skriabina, Villi-Lobosa, Gotschalka oraz Szymanowskiego.
Ulubionym instrumentem Niny jest fortepian koncertowy marki Grotrian-Steinweg, którego jest właścicielką.
W marcu 2009 The New York Times opublikował artykuł na temat życia pianistki łącznie z audio i slide show w internecie z muzyka Chopina w jej wykonaniu (www.newyorktimes,com-Nina Kuźma-Sapiejewska, Habitats/Larchmont, NY).
W 2016 roku, podczas uroczystego koncertu upamiętniającego 125-ta rocznice miasta Larchmont, Towarzystwo Historyczne uhonorowało Ninę Kuźmę-Sapiejewską nadając jej tytuł “Luminarza Larchmont.” Ten sam tytuł otrzymał również wielki mistrz Ignacy Jan Paderewski, były rezydent Larchmont.
Ewa Maria Wójcik – urodzona w Waszyngtonie, od dzieciństwa interesuje się teatrem, filmem, poezja, a także gra na skrzypcach. Będąc uczennicą szóstej klasy French-American School of New York, do której uczęszczała przez dziesięć lat, zajęła I miejsce za recytację bajek La Fontaine’a w Konkursie Recytatorskim w Nowym Jorku.
Ewa Maria pogłębiała swoje zainteresowania teatrem na kursach w Studium Aktorskim Stella Adler w Nowym Jorku oraz podczas nauki w Mamaroneck High School, gdzie zdała maturę. Dalszą edukację artystyczną kontynuowała przez dwa lata w nowojorskiej szkole
teatralnej The American Musical and Dramatic Academy. Następnie studiowała przez rok w Hunter College, a kolejne dwa lata w Fordham University w Lincoln Center w Nowym Jorku, gdzie w 2009 roku otrzymała tytuł „Bachelor of Arts”. W 2013 roku uzyskała tytuł magistra
aktorstwa Royal Central School of Speech and Drama w Londynie.
Występowała w Nowym Jorku w m. in. następujących sztukach: Twelfth Night (Olivia) w Secret Theatre, Radiance (Marie Curie) w reżyserii Rebecci Kidwell, The Proposal (Nataliya) Czechowa – sztuce własnej reżyserii wystawionej w Polskim Konsulacie, In the Event of my
Death (Brianna) w reżyserii Padraic Lillis wystawionej przez Cherry Lane Theatre, A Spectacular Night with the Stars! (Ethel Merman) w Theater for the New City, w reżyserii Rachel Kerry, Henry V (Chorus/ Williams/ M. Le Fer), sztuce wystawionej przez Gallery Players w reżyserii Padraica Lillis, Henry VI: Parts 1, 2, 3 (Duchess of Gloucester/ Reignier/Lady Grey) w reżyserii Robina Rightmyer, wystawionej przez Hamlet Isn’t Dead, Sen nocy
letniej Szekspira (Helena/ Snout) w reżyserii Nicole Schalmo, Dracula (Lucy) w reżyserii Neilla Robertsona wystawionej przez Haberdasher Theatre, Lullaby for Chopin w Il Piccolo Teatro, Street Scene (Mrs. Jones) Elmera Rice’a oraz w sztuce Cusi Cram, The Wild Inside
(Corazon) wystawionej przez teatr Primary Stages.
W Londynie aktorka otrzymała tytuł magistra aktorstwa klasycznego na Royal Central School of Speech and Drama. Zagrała w produkcji The Broken Heart (Calantha) napisanej przez Johna Forda w reżyserii Bena Naylor i w Bacchai (Chorus/ Greta Barbo) w reżyserii Zacha
Dunbar.
Aktorka zagrała w następujących filmach i serialach: The Expert (ponad 19 milionów widzów na YouTube) w reżyserii Lauris Beinerts, ANNA (zwycięzcy festiwalu Dhaka International Film Festival w kategorii „Najlepszy film krótkometrażowy”), Ola and the Monster w reżyserii
Alee Ruggieri i w Late on Time w reżyserii Eleny Baucke. W serialu Everyone Else Has, którego jest współtwórcą, Ewa Maria wciela się w rolę Delilah. Pierwsze 4 epizody serialu można obejrzeć w serwisie YouTube: Everyone Else Has Web Series. Instagram: everyone_else_has, Facebook: Everyone Else Has: Web Series.
Aktorka zajmuje się także działalnością pedagogiczna w języku francuskim oraz przygotowuje sztuki teatralne z młodzieżą i dziećmi. Ewa Maria posługuje się biegle językiem angielski, polskim i francuski.
Do artystycznej działalności Ewy Marii Wójcik należy również zaliczyć recitale poetyckie – recytacje poezji romantycznej w języku polskim, angielskim, francuskim, hiszpańskim, portugalskim, w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych.
[:]