[:pl]CCXLVII Koncert Pałacowy[:]
[:pl]Dyrektor Pałacu Lubostroń zaprasza serdecznie w niedzielę, 02 czerwca 2019 roku na na CCXLVII Koncert Pałacowy.
Wystąpią:
Przemysław Buczek – klarnet
Mariusz Klimsiak – fortepian
W programie:
Béla Kovács – Hommage à J.S. Bach
Bohuslav Martinů – Sonatina
Camille Saint-Saëns – Sonata Es-dur op. 167
Claude Debussy – Première Rhapsodie
Wstęp – 10 zł
Przemysław Buczek – absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie mgra Andrzeja Dudzińskiego (dyplom z wyróżnieniem).
Doskonalił swoje umiejętności biorąc udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów jak Michel Lethiec, Paul Meyer, Florent Heau, prof. Andrzej Janicki, prof. Andrzej Godek, prof. Mirosław Pokrzywiński, prof. Zdzisław Nowak, dr hab. Roman Widaszek, dr hab. Arkadiusz Adamski, dr hab. Jan Jakub Bokun, Piotr Szymyślik czy Aleksander Romański.
Wielokrotnie zdobywał nagrody i wyróżnienia na wielu festiwalach i konkursach klarnetowych m. in. we Włoszakowicach, Piotrkowie Trybunalskim, Szczecinie czy Dąbrowie Górniczej.
Za znaczące osiągnięcia artystyczne otrzymał Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego oraz najwyższe stypendium naukowe.
Jako solista występował m. in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz Capellą Bydgostiensis, a także na licznych recitalach solowych i koncertach kameralnych.
Jako kameralista współpracował z wieloma różnorodnymi zespołami a zainteresowanie tym gatunkiem muzyki zaowocowało pracą doktorską nt. wybranych dzieł na trio klarnet, wiolonczela i fortepian, dzięki której w 2016 roku uchwałą Rady Wydziału Instrumentalnego Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku otrzymał tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych.
W roku 2011 został zaproszony przez Opolską Orkiestrę Symfoniczną do wzięcia udziału w tournée po Stanach Zjednoczonych oraz wykonania solowych partii I klarnetu oraz klarnetu basowego w dziełach symfonicznych m.in. Johannesa Brahmsa, Ludwiga van Beethovena, Wolfganga Amadeusza Mozarta czy Franciszka Liszta.
Ponadto współpracował z wieloma polskimi orkiestrami prowadzonymi przez najwybitniejszych dyrygentów m. in. Juozasa Domarkasa, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jana Krenza, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Strugały, Jerzego Maksymiuka, José Maria Florêncio, Eugene’a Tzigane, Raoula Grüneisa czy Tadeusza Wojciechowskiego.
Obecnie zajmuje stanowisko pierwszego solisty a także solisty es – klarnetu oraz kierownika grupy klarnetów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy.
Jako solista brał także udział w licznych prawykonaniach utworów zarówno symfonicznych jak chociażby Fairy Dreams Jerzego Maksymiuka (2018r.), w którym jedna z części, Ewokacja na klarnet solo została umieszczona w cyklu przez kompozytora specjalnie dla niego jako wykonawcy. Wziął także udział w światowym prawykonaniu Etiudy bifonicznej na dwa klarnety Bohdana Riemera (2018r.) w ramach festiwalu muzyki współczesnej Nowa Muzyka 2018. W tym samym roku miał również okazję wziąć udział w projekcie zorganizowanym przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Muzyka Naszych Czasów propagującym współczesne kompozycje młodych polskich twórców. W ramach tego projektu wraz z zespołem kameralnym wziął udział w inauguracyjnym koncercie w siedzibie ECM w Lusławicach wykonują Voliere II na klarnet, wiolonczelę i kontrabas Aleksandry Kacy (koncert został zarejestrowany przez firmę Dux – płyta została wydana w październiku 2018 roku).
Od 2012 roku Przemysław Buczek prowadzi klasę klarnetu w PZSM im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy a od 2017 roku zajmuje stanowisko adiunkta w macierzystej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego prowadząc zajęcia z zakresu gry na klarnecie, kameralistyki oraz studiów orkiestrowych. Przemysław Buczek powoływany jest również do jury różnych konkursów oraz przesłuchań organizowanych m. in. przez Centrum Edukacji Artystycznej.
Mariusz Klimsiak – laureat III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku oraz III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Katarzyny Popowej-Zydroń, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego oraz Viery Nossiny.
Zadebiutował z orkiestrą mając 15 lat. Jako solista i kameralista koncertował m. in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej, Pomorskiej, Dolnośląskiej, Lubelskiej, na Festiwalu Łańcuch IV (Warszawa), Festiwalu Forum Musicum (Wrocław), Festiwalu Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwalu Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim (Świdnica) oraz we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco).
Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech. Występował również z Mariuszem Patyrą, Kwartetem Śląskim oraz Capellą Cracoviensis.
Jego zróżnicowany stylistycznie repertuar zawiera zarówno utwory barokowe, jak i współcześnie powstające kompozycje. Wykonywał koncerty Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, po klasykę XX wieku (III Koncert Rachmaninowa, III Koncert Prokofiewa, koncerty Stawińskiego, Szostakowicza, Lutosławskiego). Do jego repertuaru solowego zaliczają się oprócz kluczowych dzieł literatury fortepianowej (Sonata c-moll op. 111 Beethovena, Sonata h-moll Liszta, Sonata h-moll Chopina, Sonata f-moll Brahmsa) również rzadziej grywane kompozycje (III Sonata Hindemitha, Sonata Berga).
Pianista chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m. in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Wśród utworów wykonywanych z wiolonczelą znalazły się sonaty Beethovena i Brahmsa oraz Sonata g-moll Rachmaninowa. Artysta występował także w duecie fortepianowym – można go było usłyszeć chociażby w Sonacie f-moll op. 34b Brahmsa oraz II Suicie i Tańcach Symfonicznych Rachmaninowa.
Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy) czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista koncertuje także na instrumentach historycznych.
W Akademii Muzycznej w Bydgoszczy współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim oraz prof. E. Pobłocką, prof. J. Godziszewskim i prof. M. Murawską.
Obecnie pracuje w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta.[:]