[:pl]CCXL Koncert Pałacowy[:]
[:pl]Dyrektor Pałacu Lubostroń Andrzej Budziak zaprasza serdecznie w niedzielę, 25 listopada 2018 roku o godz. 17.00 na CCXL Koncert Pałacowy.
W programie wydarzenia:
– koncert w wykonaniu Ireny Żarnowskiej (skrzypce), Alicji Tarczykowskiej (fortepian) i Przemysława Buczka (klarnet),
– finisaż wystawy malarstwa Macieja Jelińskiego „KOSMOS I KROPKA” z okazji Jubileuszu 30-lecia pracy twórczej.
Wstęp – 10 zł
W programie koncertu:
Bloch Denneriana
Vaughan Williams Six Studies in English Folk-Song
Kovács Hommage à Manuel de Falla
Giamperi Il Carnivale di Venezia. Capriccio Variato
Williams Three Pieces from Schindler’s List
I Theme from Schindler’s List
II Jewish Town ( Krakow Ghetto-Winter’41)
III Remembrances
Kovács Hommage à Zoltán Kodály
Arnold Sonatina na klarnet i fortepian
I Allegro con brio
II Andantino
III Furioso
Chaczaturian Trio na klarnet, skrzypce i fortepian
I Andante con dolore, molto espressione
II Allegro
III Moderato
Irena Żarnowska jest absolwentką PWSM w Gdańsku. Jej muzyczna indywidualność dała się poznać już w czasie studiów zarówno w występach solistycznych jak i muzykowaniu kameralnym, czego dowodem stały się sukcesy uzyskiwane na festiwalach krajowych i zagranicznych. Przykładem I miejsce na Przesłuchaniu Młodych Skrzypków w Lublinie w 1973 r., III nagroda w Konkursie muzyki Kameralnej w łodzi w 1976r., czy w 1979 r. III nagroda uzyskana z Gdańską Młodzieżową Orkiestrą Kameralną, z którą występowała jako Koncertmistrz w Międzynarodowym Konkursie im. H. von Karajana w Berlinie. Zainteresowanie jej możliwościami wykonawczymi zapewniły Irenie Żarnowskiej uczestnictwo w Kursach Mistrzowskich w Łańcucie latach 1975 – 83 prowadzonych przez Oleha Krysę, Wolfganga Merschnera Yfracha Neamana, a następnie w latach 1984 – 85 w zajęciach International Carl Flesch Academy w Baden-Baden w klasie Ruggiero Ricci Była także uczestniczką Bach Academy w Stuttgardzie (wspólnie z Bach Academy Orchestra pod dyrekcją Helmuta Rillinga). W 1986 r. brała udział w Holzhauser Musiktage i w kursie interpretacji prowadzonym przez Denesa Zsigmondy`ego. Jako solistka koncertowała w tych latach w Polsce, w Bułgarii, Niemczech, Włoszech i USA, a także nagrywała dla Polskiego Radia. Pracowała jednocześnie jako Koncertmistrz Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w latach 1978 – 84.
W Bydgoszczy jest od 1984 r. koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, będąc do chwil obecnych współuczestniczką wszystkich jej krajowych i zagranicznych sukcesów i zasług. Od tegoż 1984 roku prowadzi w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy klasę skrzypiec. Jako pedagog Akademii i koncertmistrz wprowadziła do pracy w Filharmonii wielu absolwentów w tym kilkoro swoich dyplomantów.
W 1986 r. otrzymała zaproszenie z Kalifornia State University w Fresno na roczne stypendium. Prowadziła tam International String Quartet i występowała z recitalami oraz solo z uniwersytecką orkiestrą kameralną. Po powrocie do Bydgoszczy uzyskała pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej w drodze Przewodu kwalifikacje I-stopnia a w dalszym ciągu prac Przewód II- go stopnia sprawił iż otrzymała od Rektora nominację na profesora nadzw. A.M. w Bydgoszczy. W roku 1996 przyjęła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego, zaś w następnej kadencji uczelnianej wybrana została na stanowisko dziekana. Funkcję tę sprawowała do roku 2000.
Obecnie w kolejnym roku swojej działalności pedagogicznej korzysta ze zdobytych doświadczeń prowadząc ku najlepszym ocenom napływającą po szkołach średnich młodzież bieżących roczników. Prowadzi zajęcia indywidualne ze studentami, oraz przedmiot Studia Orkiestrowe jako zajęcia zbiorowe .
Osiągnięcia w pełnionych obowiązkach co jakiś czas wydłużają listę przyznanych nagród : Dwie Nagrody rektorskie II-go stopnia Nagroda Rektorska I-go stopnia, Nagrody Miejskie i Wojewódzkie, srebrny Krzyż Zasługi, czy na przykład ustanowiona przez Dziennik Wieczorny „Złota Eurydyka” wręczona jako pierwsza w historii tej nagrody.
Alicja Tarczykowska pianistka, kameralistka, korepetytor wokalny
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. Wiesławy Ronowskiej (2006). Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń na Podyplomowym Studium Instrumentalistyki Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, które ukończyła w 2008 roku. Jako stypendystka programu Socrates Erasmus kształciła się również w Istituto Musicale Achille Peri w Reggio Emilia we Włoszech, w klasie prof. Ennio Pastorino i prof. An Li Pang (2005) .
Brała udział w mistrzowskich kursach pianistycznych prowadzonych przez takich profesorów jak Katarzyna Popowa-Zydroń, Aleksiej Orłowiecki, Andrzej Jasiński, Kevin Kenner, Jerzy Sulikowski oraz Andrzej Tatarski. Za osiągnięcia artystyczne otrzymała dwukrotnie Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Nagrodę Prezydenta Miasta Torunia.
W 2012 roku ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie.
Od czerwca 2015 roku jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa realizowanego przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, gdzie ma okazję zdobywać specjalizację i doświadczenie w pracy korepetytora wokalnego. Do tej pory brała udział m.in. w warsztatach i kursach mistrzowskich, prowadzonych przez takich artystów jak Eytan Pessen, Helmut Deutsch, Paul Plummer, Matthias Rexroth, Izabella Kłosińska, Olga Pasiecznik, Ewa Podleś, Jerzy Marchwiński, Neil Shicoff, Peter McClintock, Brenda Hurley, Tatiana Busuioc i Anna Marchwińska.
Od roku 2006 pracuje jako pianista i korepetytor na Wydziale Wokalno – Aktorskim oraz Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (obecnie w klasach śpiewu prof. Adama Zdunikowskiego i ad. Anity Urban-Wieczorek oraz w klasie skrzypiec st.wykł. Małgorzaty Szadowiak). Od roku 2011 jest również wykładowcą na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (w klasach śpiewu prof. Wojciecha Maciejowskiego, prof. Grażyny Flicińskiej-Panfil oraz ad. Małgorzaty Woltmann-Żebrowskiej).
Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako kameralistka, współpracując zarówno ze śpiewakami jak i instrumentalistami. Posiada bogaty repertuar, zawierający utwory literatury wokalnej i skrzypcowej, a także altówkowej, wiolonczelowej i inne. W 2006 roku wystąpiła jako solistka na koncercie z Akademicką Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją Zygmunta Rycherta w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją Rubena Silvy w Dworze Artusa w Toruniu.
Regularnie towarzyszy śpiewakom podczas Kursów Wokalnych we Włoszakowicach, które prowadzi prof. Wojciech Maciejowski (edycje 2012 – 2018). Ponadto towarzyszyła śpiewakom podczas Mistrzowskich Kursów Wokalnych prowadzonych przez takich profesorów jak Izabella Kłosińska, Olga Pasiecznik, Urszula Kryger, Helena Łazarska, Marek Rzepka, Matjaz Robavs, Adam Kruszewski, Anita Garanca, Eva Blahova, Monika Walerowicz, Agnieszka Rehlis, Ryszard Cieśla i Luigi Petroni.
Otrzymała indywidualną nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2014), zespołową nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu (2014) oraz odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017).
W roku 2016 towarzyszyła śpiewakom podczas IX Międzynarodowego Konkursu Moniuszkowskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie w roli oficjalnego pianisty Konkursu.
Uzyskała wyróżnienia dla pianisty na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti we Vrable (Słowacja, 2014), na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie (2015), na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku (2018) oraz na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2018).
Przemysław Buczek – absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie mgra Andrzeja Dudzińskiego (dyplom z wyróżnieniem).
Doskonalił swoje umiejętności biorąc udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów jak Michel Lethiec, Paul Meyer, Florent Heau, prof. Andrzej Janicki, prof. Andrzej Godek, prof. Mirosław Pokrzywiński, prof. Zdzisław Nowak, dr hab. Roman Widaszek, dr hab. Arkadiusz Adamski, dr hab. Jan Jakub Bokun, Piotr Szymyślik czy Aleksander Romański.
Wielokrotnie zdobywał nagrody i wyróżnienia na wielu festiwalach i konkursach klarnetowych m. in. we Włoszakowicach, Piotrkowie Trybunalskim, Szczecinie czy Dąbrowie Górniczej. Za znaczące osiągnięcia artystyczne otrzymał Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego oraz najwyższe stypendium naukowe.
Jako solista występował m. in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz Capellą Bydgostiensis, a także na licznych recitalach solowych i koncertach kameralnych.
Jako kameralista współpracował z wieloma różnorodnymi zespołami a zainteresowanie tym gatunkiem muzyki zaowocowało pracą doktorską nt. wybranych dzieł na trio klarnet, wiolonczela i fortepian, dzięki której w 2016 roku uchwałą Rady Wydziału Instrumentalnego Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku otrzymał tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych.
W roku 2011 został zaproszony przez Opolską Orkiestrę Symfoniczną do wzięcia udziału w tournée po Stanach Zjednoczonych oraz wykonania solowych partii I klarnetu oraz klarnetu basowego w dziełach symfonicznych m.in. Johannesa Brahmsa, Ludwiga van Beethovena, Wolfganga Amadeusza Mozarta czy Franciszka Liszta.
Ponadto współpracował z wieloma polskimi orkiestrami prowadzonymi przez najwybitniejszych dyrygentów m. in. Juozasa Domarkasa, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jana Krenza, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Strugały, Jerzego Maksymiuka, José Maria Florêncio, Eugene’a Tzigane, Raoula Grüneisa czy Tadeusza Wojciechowskiego.
Obecnie zajmuje stanowisko pierwszego solisty a także solisty es – klarnetu oraz kierownika grupy klarnetów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy.
Jako solista brał także udział w licznych prawykonaniach utworów zarówno symfonicznych jak chociażby Fairy Dreams Jerzego Maksymiuka (2018r.), w którym jedna z części, Ewokacja na klarnet solo została umieszczona w cyklu przez kompozytora specjalnie dla niego jako wykonawcy. Wziął także udział w światowym prawykonaniu Etiudy bifonicznej na dwa klarnety Bohdana Riemera (2018r.) w ramach festiwalu muzyki współczesnej Nowa Muzyka 2018. W tym samym roku miał również okazję wziąć udział w projekcie zorganizowanym przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Muzyka Naszych Czasów propagującym współczesne kompozycje młodych polskich twórców. W ramach tego projektu wraz z zespołem kameralnym wziął udział w inauguracyjnym koncercie w siedzibie ECM w Lusławicach wykonują Voliere II na klarnet, wiolonczelę i kontrabas Aleksandry Kacy (koncert został zarejestrowany przez firmę Dux – płyta została wydana w październiku 2018 roku).
Od 2012 roku Przemysław Buczek prowadzi klasę klarnetu w PZSM im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy a od 2017 roku zajmuje stanowisko adiunkta w macierzystej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego prowadząc zajęcia z zakresu gry na klarnecie, kameralistyki oraz studiów orkiestrowych. Przemysław Buczek powoływany jest również do jury różnych konkursów oraz przesłuchań organizowanych m. in. przez Centrum Edukacji Artystycznej.
Maciej Jeliński urodził się w Szubinie w 1967 roku, gdzie do dziś mieszka i tworzy. W grudniu 2008 roku otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za twórcze dokonania w dziedzinie animacji kultury.
Zajmuje się głównie malarstwem sztalugowym, rysunkiem i instalacją. Jego twórczość charakteryzują dwie rzeczy: duża dekoracyjność i synteza form. W oryginalny sposób interpretuje sztukę australijskich Aborygenów. Analizując ich prace, z początku naśladując technikę „kropkowania”, przez lata wykształcił swój własny malarski styl: na płaskie kolory nakłada struktury barwnych punktów, które harmonizują z tłem płaszczyzny. Stosując abstrakcyjne dla użytych kształtów barwy nadaje malowanym przedmiotom i postaciom zupełnie nowy wymiar.
W roku 1999 zrealizował wraz z zespołem „Krzyk” projekt pn. „Harmonia obrazu i dźwięku”. Składał się on z kilku koncertów sprzęgniętych z projekcją slajdów i wystawami malarstwa Macieja (m.in. grudzień ’99 – Węgliszek).
W dorobku twórczym ważne miejsce zajmują happeningi, stworzył ponad 20 instalacji m.in. „Płonące wieże Babel” (budowane z pomalowanych kropkami tekturowych rur, wiązanych ze sobą sznurkiem, które następnie palił).
Swoje prace prezentował na ponad 30 wystawach indywidualnych i 40 zbiorowych, w tym m.in. w: Dinxperlo (Holandia), Koszalinie, Lubostroniu, Mogilnie, Bydgoszczy, Inowrocławiu, Solcu Kujawskim, Nakle nad Notecią.
Z szubińską grupą plastyków PLAMA’S związany jest już od 30 lat.
15 lat prowadził Galerię SDK w Szubinie oraz razem z żoną prywatną galerię „Korytarzyk’09”.
[:]